Intressant diskussion

Jag var inne på egoinas blogg där hon hade ett inlägg om hörselskadade som hon hade sett teckna vid bussen. Där skrev hon också frågan ifall hörselskadade saknade att höra.

Detta är då en diskussion som faller mig helt i smaken speciellt då jag har en pappa som är döv en mamma som är gravt hörselskadad och klassar sig själv som döv och en döv lillebror. Det gör att jag är uppväxt i dövvärlden och har ganska bra insikt i vad mina föräldrar tycker ifall de vill kunna höra eller inte. Det är kanske några som blir lite fundersamma nu men mina föräldrar vill faktiskt inte kunna höra. Visst finns det gånger de har önskat att de kunde höra som alla mina konserter med kören och sådant. Men allt som oftast är de nöjda med att vara döva. (ja jag skriver att alla är döva eftersom att alla i familjen definierar sig som döva). Men det kan ju vara så att mina föräldrar har det ganska bra då båda är duktiga på att prata (pappa gick i hörande skola t.o.m. 9:an) Min mamma är då hörselskadad så hon har ju haft en möjlighet att höra lite. Plus att båda mina förädrar har haft bra föräldrar i sin tur som inte har sett sina barn som handikappade utan gjort vad de har kunnat av situationen.

I kommentarerna till detta inlägg skrev Becka att hörselskadade antagligen skulle ge sin högra arm för att kunna höra.
Men jag tror inte det dels som jag har skrivit innan så är mina föräldrar nöjda med deras situation idag. Plus att jag tror att man är mer handikappad med en arm än när man inte hör. Lite praktiska saker som till exempel att köra bil. Visst finns det hjälpmedel även där. Men att jag inte ser dövheten som något handikapp är nog för att jag har döva föräldrar och har hela mitt liv sett att mina föräldrar har klarat av att uppfostra både mig och min bror de har körkort båda två båda har fastjobb. Det vill säga att jag har hela mitt liv tillhört en medelsvensson familj med undantaget att de inte hör.

Kännde bara att jag ville dela med mig av mina åsikter om detta utan att skriva en ännu längre uppsats i egoinas blogg.
Skulle det vara så att det är någon som har en fråga eller nått och halkar in på min blogg så är det bara att fråga. Jag kör lite dubbelt då jag har en "döv" familj samt att jag är nästan färdig utbildad teckenspråkslärare för gymnasieskolan.

Kommentarer
Postat av: Melinda

Läste både din kommentar i hennes blogg och detta inlägg. Fint att du delar med dig av dina erfarenheter!

2009-04-26 @ 12:05:29
URL: http://metrobloggen.se/mindy

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0